Yoga volgens de stijl van Iyengar


Iyengar yoga is een actieve yoga, die bestaat uit de beoefening van lichaamshoudingen en ademhalingstechnieken.

Iyengar yoga kenmerkt zich door precisie in de yogahoudingen. De houdingen versterken en versoepelen het lichaam. Positieve effecten zijn al na korte tijd merkbaar: verbetering van de algehele conditie, meer flexibiliteit en versterking van de spieren. Tijdens de yogabeoefening leer je je eigen lichaam, voorkeurshoudingen, spanningen en (on)mogelijkheden kennen. Onnodige spierspanning vermindert en maakt plaats voor een gezonde en correcte lichaamshouding.

Bij Iyengar Yoga ben je altijd op zoek naar je grenzen. Iedereen doet de houdingen op zijn eigen niveau. Hierdoor blijven de houdingen keer op keer een uitdaging. Na inspannende asana's, eindigen de lessen met ontspannende houdingen. Hulpmiddelen worden gebruikt voor het aanleren en het steeds verder ontwikkelen van de houdingen.

Voor wie

De lessen zijn voor jong en oud, stijf of soepel, beginners en gevorderden. Iedereen kan aan de lessen deelnemen.

Yoga kan aandoeningen die de hogere leeftijd vergezellen voorkomen of verlichten.

Beoefening van yoga is ook geschikt voor mensen met fysieke klachten. Zie voor informatie de pagina's: Yoga als Therapie en Critical Alignment.


Hulpmiddelen

In de lessen wordt gebruik gemaakt van onder andere: blokken, riemen en stoelen.

Het gebruik van hulpmiddelen draagt eraan bij dat deze vorm van yoga toegankelijk is voor iedereen.


BKS Iyengar

Iyengar yoga is genoemd naar BKS Iyengar (India, 1918-2014), beroemd geworden in de zestig jaren. In die tijd werd zijn yoga Hatha Yoga genoemd.

Lang niet iedereen werkte volgens de principes van Iyengar. Vandaar dat de beoefenaars van yoga volgens de uitgangspunten van Iyengar deze yoga als Iyengar Yoga gingen aanduiden.