YOGAERDENHOUT.NL

Critical Alignment Yoga

In de loop van het leven ontstaan er veranderingen in het lichaam: de rug wordt krommer, de schouders verstijven, nek en/of onderrug worden daardoor meer gespannen en gevoeliger voor overbelasting. Hierdoor kunnen klachten ontstaan.

Ervaar je vaak stress, dan wordt de spanning niet goed meer afgevoerd en slaat het zich op als spierspanning. Dit belemmert je in je bewegingsvrijheid waardoor spieren, gewrichten en de wervelkolom stijf worden.

Bij Critical Alignment doorbreek je, met gebruik van verschillende hulpmiddelen, subtiel spanningen en blokkades. Je leert eerst te ontspannen, om vanuit daar weer een natuurlijke opbouw van de wervelkolom te vinden. Vaak kunnen hierdoor verstijvingen en verlies van beweeglijkheid in het lichaam worden opgelost. De natuurlijke openheid en lichtheid van houding en beweging wordt weer voelbaar.

In de lessen wordt ook aandacht besteed aan de klassieke (Iyengar) yoga houdingen.

Critical Alignment komt voort uit de Iyengar yogatraditie en is ontwikkeld door Gert van Leeuwen.

Feet-up

Sirsasana (hoofdstand) kan door middel van het hoofdstandbankje zonder druk op de nekwervels uitgevoerd worden.

Stripjes en boogjes

In Critical Alignment is het uitgangspunt dat de bovenrug recht (met de natuurlijke, oorspronkelijke kromming) moet zijn om ontspannen te bewegen.

Deze stand kan ontwikkeld worden door het gebruik van stripjes, boogjes en rolletjes.


Het rubberen stripje wordt gebruikt voor de schoudergordel en de bovenrug. Het stripje duwt tegen de spieren in de rug en werkt als een soort drukpunt massage. Door deze druk zullen de spieren zich gaan ontspannen, de houding zal hierdoor verbeteren.